zondag 17 april 2011
#100: Madonna - Confessions on a Dance Floor
Madonna?! De gemiddelde muziekliefhebber (als in: iemand die zich er wat meer in verdiept en het allemaal nét wat te serieus neemt) zou behoorlijk zijn wenkbrauwen fronsen. Madonna, dat kan toch niet? Zoiets dergelijks heb ik ook al eens over Nelly Furtado gezegd en het is tekenend voor een grote groep "muziekliefhebbers". Zich afzetten tegen de top 40, commercie verafschuwen, en als het allemaal wat te populair wordt... weg ermee! Zelf ben ik van mening dat commercieel succes en kwaliteit prima samen kunnen gaan, wat onder andere wordt bewezen door het bestverkochte album aller tijden (Thriller van Michael Jackson dus, en die vinden die muziekliefhebbers dan wel weer goed). Ook dit album is er een goed voorbeeld van.
Wat moet je als je met je muziek al meer verdiend hebt dan je eigenlijk op kan? Met je geld kan je het beste bij mensen terecht die het wel nodig hebben, wat Madonna ook doet in Malawi. Erg sympathiek! Maar wat doe je als het niet meer uitmaakt wat voor muziek je maakt, omdat je toch al binnen bent (en omdat de naam Madonna toch wel verkoopt)? Dan kan je doen wat je leuk vindt, en grenzen verleggen. Echter, Madonna heeft nooit echt grenzen verlegd en is altijd wel bij de commerciële popmuziek gebleven. Ze is zowel goed in het creëren van hypes als in het volgen van hypes. Niet echt iets voor serieuze muziekliefhebbers dus, máár, het goede van Madonna is dat ze altijd de juiste mensen om zich heen weet te krijgen.
In 2005 was het Stuart Price waar Madonna mee besloot samen te werken, een producer die met allerlei grote namen heeft samengewerkt, maar ook door veel mensen wordt gewaardeerd. Stuart is met dit album teruggegaan in de tijd. Disco ouderwetse muziek waar je ouders op dansten en die tegenwoordig ontzettend fout is? Nee joh, Stuart maakt het weer helemaal hip! Het album heeft dan ook ontzettend goed gescoord, en de eerste single, Hung Up, werd een mega-hit! Het rare is dat ik het in eerste instantie maar het 'het vervelende nieuwe Madonna-hitje' vond. Stuart doet weer iets waarvan je denkt dat het eigenlijk écht niet kan: ABBA samplen. Het pianoriedeltje van Gimme! Gimme! Gimme! heeft een prominente plaats in het nummer, wat het wel weer ontzettend herkenbaar en aanstekelijk maakt. Het is de eerste ode aan eind jaren 70. De disco van weleer is echter in een nieuwe jasje gestoken, met pompende beats en sfeervolle synths.
De rest van het album ligt in het verlengde van dat nummer. Het fijne is dat het hele album aan elkaar is gemixt en dus in elkaar overloopt. Wat volgt, zijn nog onder andere nog drie sterke singles: Sorry, Jump en de beste (één van de hoogtepunten van het album): Get Together, met een mooie clip, en een erg mooie break midden in het nummer. Dance, maar wel dance met sfeer. Bovendien zijn het gewoon erg sterke nummers. De teksten zijn matig tot slecht (I love New York, other cities make me feel like a dork), maar dat is niet erg bij zulke muziek, naar mijn mening. Soms zijn teksten essentieel maar bij dance-pop maakt het me allemaal niet zo veel uit. Madonna's zang is ook niet heel bijzonder, is het nooit geweest. Erg? Nee hoor, het is namelijk prima gemixt in de muziek, waardoor het alsnog erg fijn klinkt en goed bij de muziek past.
Er komen nog meer ode's langs, zoals ik al zei. Future Lovers is een ode aan legendarische discoproducer Giorgio Moroder (I Feel Love). Forbidden Love schijnt een ode te zijn aan de invloedrijke groep Kraftwerk, al kan ik dat er zelf stukken minder goed uithalen.
Het beste nummer is echter Isaac, dat is vernoemd naar de zanger, die zingt in het Jemenitisch. Ik versta er niks van en het is gezongen op die manier die erg vaak wordt gebruikt in het midden-oosten, maar het werkt eigenlijk wonderwel in het nummer. Het geeft het geheel een wat oosters sfeertje, erg fijn.
Madonna weet na zeker 20 jaar muziek te maken nog één van haar beste albums uit te brengen. Bewonderenswaardig, al is het natuurlijk niet zijzelf die zoveel aan de muziek toevoegt. Zij is toevallig de zangeres, that's all. Niet dat dat enig verschil maakt, gewoon een ontzettend goed dance-album dat ook nog eens erg constant is. Het zakt nergens in, en de uitschieters zijn mooi over het album verdeeld.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1. Ik vind in het nummer 'Isaac' het gezang van die man erg mooi, maar ik kan zijn naam niet vinden. Maakt hij ook eigen muziek of is het een Jemenitische bekendheid? Of is hij vooral bekend als iemand die met Madonna werkt?
BeantwoordenVerwijderen2. Hoewel ik niet zo'n Madonna-fan ben, vind ik Isaac, Hung Up (aanvankelijk vond ik dit inderdaad erg irritant), en zelfs I Like New York leuk. De rest vind ik over het algemeen niet erg leuk, maar kan ik later vast afzonderlijk wel waarderen. Als ik teveel 'dance-pop'-muziek achter elkaar hoor, vind ik meestal de eerst beluisterde nummers het leukst ;)
3. Ik heb trouwens ook niks tegen Madonna, al heb ik niet iets met haar (zij ook niks met mij, dus dat valt dan wel weer mee), en ik vind dat ze een goede ster is van de popmuziek. Bij een zangeres als Madonna is het ook helemaal niet de bedoeling om grenzen te verleggen of om van genre te veranderen, want ze doet precies waar ze goed in is: een goede show geven en deze soort muziek maken. Daarnaast weet ik niet wat ik van haar moet vinden. Ze is ontzettend betrokken bij goede doelen, maar veel mensen beweren ook dat ze echt een bitch is. Al zeggen ze dat volgens mij vooral voor de aandacht :')
Ik vind je idee om albums te behandelen leuk, ik ga de volgende albums ook beluisteren, maar dat gaat natuurlijk niet zo snel ;)
Hé, ik heb het origininele lied gevonden, dat Madonna in 'Isaac' gebruikt. Het is een bekend Jemenitisch gedicht dat later op muziek is gezet (het heet Im Nin'alu), en o.a. door Ofra Haza (een Israëlische zangeres) gezongen is. Ik was helemaal niet op zoek meer naar dit nummer, maar aan het luisteren naar Mizrahi-muziek, toen ik het nummer van Ofra Haza tegenkwam. Toen ik daar de vertaling van zocht, las ik op wikipedia dat Madonna het gedicht had gebruikt voor Isaac. Wat grappig :)
BeantwoordenVerwijderenTof dat je dat hebt gevonden over het lied Isaac! De zanger heet overigens Yitzhak Sinwani. Ik kan verder niet veel over hem vinden. Hij heeft verder, naast dit nummer, ook niet samengewerkt met Madonna ofzo.
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je het ook enigszins kan waarderen... :) Ik ken d'r verder ook niet, dus ze zou best een bitch kunnen zijn. Dat zie je vaak bij bekendheden trouwens. Maakt me verder ook niet zoveel uit... Overigens lijkt het me wel heel cool om eens zo'n show van haar mee te maken!